Monday 29 August 2016

TIPS KECANTIKAN UNTUK REMAJA


1. Perawatan kulit remaja
• Bagi anda yang memiliki kulit bersih dan bebas dari jerawat, sebaiknya anda cukup melakukan perawatan kulit wajah sesederhana mungkin seperti rutin membersihkan wajah dan gunakan pelembab wajah secukupnya. Oleh itu, anda tidak perlu menggunakan produk-produk kecantikan seperti pemutih wajah dan sebagainya.
• Para remaja biasanya sangat aktif diluar dan ini sangat penting untuk melakukan perawatan dengan menggunakan krim pelindung kulit dari sinar ultraviolet yang dapat membakar kulit. Sinar matahari dapat menyebabkan kulit berjerawat dan menjadikan kulit tampak gelap, dan kulit memerlukan perlindungan dengan krim yang mengandung SPF 15.
• Bersihkan kulit wajah secara teratur 2 kali sehari, gunakan jenis produk pencuci wajah yang baik untuk jenis kulit anda dan berkualiti baik. Lakukan pembersihan dengan cara memutar dan sedikit menggosoknya secara perlahan, sehingga kotoran dan sel kulit mati dapat terhapus dengan optimal.
• Jangan picit jerawat, kerana jika jerawat dipicit ianya dapat menyebabkan kondisinya lebih parah dan bahkan mengalami radangan. Selain itu, dengan memicit jerawat dapat meninggalkan bekas yang kekal. Anda dapat mengatasi jerawat tersebut dengan menggunakan produk kecantikan yang berkualiti baik, tetapi jika jerawat pada kulit anda tidak hilang atau bertambah parah, sebaiknya dapatkan nasihat pakar kulit untuk mendapatkan penerangan lebih lanjut.
2. Perawatan rambut remaja
• Lakukan cucian secara teratur. Para remaja biasanya lebih aktif dan mudah berpeluh, sehingga dapat menyebabkan rambut dan kulit kepala berbau. Maka, bersihkan rambut secara teratur 2 kali sehari untuk menghilangkan kotoran yang menempel, agar rambut akan tetap terjaga kebersihan dan kesihatannya.
3. Perawatan bibir remaja
Untuk melakukan perawatan bibir, sebaiknya lakukan perawatan sewajarnya saja. Cukup dengan memakai pelembab bibir agar kulit bibir tidak kering dan pecah-pecah.
• Gunakan pelembab bibir jika bibir anda kering atau anda juga dapat melembabkan bibir dengan madu. Selain secara semulajadi, cara ini juga dapat menjadikan kulit bibir lebih lembab dan merah semulajadi.
4. Perawatan kuku remaja
Berikut ini merupakan beberapa perawatan kuku yang wajib dilakukan oleh para remaja, antaranya :
• Potong dan bersihkan kuku tangan dan kaki secara rutin
• Sentiasa bersih dan basuh tangan terlebih dahulu sebelum makan.
Ok, itulah beberapa tips kecantikan untuk remaja. Semoga tips diatas dapat memberi manfaat untuk anda semua dan selamat mencuba

Do visit my facebook page: Marhanie Couture

No comments:

Post a Comment